بررسی نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیر آموز

اهداف تحقیق دانش آموزان دیر آموز: از آنجایی که نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی فرزندان نقش بسیار اساسی و مهم در زندگی فرد است و خانواده کانون پرورش نسل آینده است در این کانون نهال ارزشهای انسانی که بذر آنها در لحظه آفرینش در ضمیر آدمیان پاشیده شده است باید رشد و نمو کرده درخت انسانیت به بار نشیند از این رو هیچ یک از نهادهای اجتماعی نقشی را که خانواده در ساختار فکری، شخصیتی، روحی، اخلاقی انسان دارد نمی توانند ایفا کنند. با توجه به رشد روزافزون جمعیت و پیچیده شدن جامعه و اینکه سه چهارم اوقات بچه ها در نزد خانواده ها سپری می شود باید به بررسی نقش خانواده و کارکردهای اساسی این نهاد مقدس توجه خاص مبذول داشت. (شهرآرا، سال ۱۳۷۳، ص ۴۵)

پایان نامه در مورد دانش آموزان دیر آموز

پایان نامه در مورد دانش آموزان دیر آموز

با توجه به مطالب ذکر شده متأسفانه در این منطقه والدین آن چنانکه باید و شاید از جایگاه ویژه خود در ارتباط با تعلیم و تربیت فرزندان استثنایی آگاهی ندارند و حتی آن دسته ای هم که تا حدودی از این امر مطلع هستند از شیوه های صحیح رفتار و برخورد با فرزند خود مخصوصاً در امر آموزش اطلاعات چندانی ندارند. ارتباط بیشتر مربی با والدین و شناخت خانواده کودک ناتوان این امکان را می دهد که در امر آموزش تفاوت های فردی بیش از پیش مدنظر داشته و در مواردی که والدین نیاز به راهنمایی دارند از شیوه های تربیتی صحیح استفاده کنند و هدف اصلی من از این تحقیق شناخت و نقش خانواده و کمک هرچه بیشتر به امر آموزش فرزندان آنهاست.

اهمیت و ضرورت تحقیق

زمانی تصور می شود که مدارس به تنهایی می توانند پاسخگوی تمامی نیازهای آموزشی و پرورشی دانش آموزان باشند. اما مربیان مدارس و والدین دانش آموزان به این حقیقت اذعان نمودند که بدون هکاری و همفکری مشترک آنها، پرداختن به فرآیند مستمر تعلیم و تربیت نمی توانند به طور مطلوب عملی باشد. باید میان نظام ارزشی حاکم بر خانواده و نظامی که در مدرسه حاکم است همراهی و هماهنگی وجود داشته باشد تا بچه ها بتوانند با آرامش خاطر درس بخوانند و به شکوفایی ذهنی خود دست یابند. (پارسا، ۱۳۶۷، ص ۷۲ و ۷۱)

خانواده باید بستر شکوفایی خلاقیتها و نوآوری ها باشد و خانواده زمانی می تواند نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کند که از تعادل برخوردار باشد. پس نخستین و عزیزترین معلمان و راهنمایان ما پدران و مادران هستند و به همین دلیل است که گفته می شود سلامت هر جامعه یا هر نظام و ساختاری که دارد در گرو سلامت خانواده است و سلامت خانواده در گرو مجموعه ای از فعل و انفعالات و روابط و تعاملاتی است که در میان افراد یک خانواده وجود دارد.

دانش آموزان دیر آموز

پایان نامه در مورد دانش آموزان دیر آموز

فهرست مطالب :

فصل اول :
طرح تحقیق ۱
مقدمه ۱
بیان مسئله ۶
اهداف تحقیق ۷
اهمیت و ضرورت تحقیق ۸
فرضیه های تحقیق ۹
تعاریف ۱۰
روش تحقیق ۱۲
روش جمع آوری اطلاعات ۱۳

فصل دوم : ادبیات تحقیق
ادبیات تحقیق ۱۴
کارکردهای خانواده ۱۴
انواع خانواده از بعد تربیتی ۱۷
روابط و نظام ارزشی خانواده ۱۹
تاریخچه کودکان استثنائی ۲۰
خصوصیات دانش آموزان دیر آموز ۲۱
ملاکهای تشخیص دیرآموزان ۲۲
طبقه بندی عقب ماندگان ذهنی ۲۳
علل عقب ماندگی ذهنی ۲۶

فصل سوم : روش تحقیق
نوع تحقیق ۴۰
جامعه و نمونه آماری پژوهش ۴۱
روش نمونه گیری ۴۱
ابزار اندازه گیری ۴۳
روش جمع آوری اطلاعات ۴۳
شاخص اعبار روائی ۴۴

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده ها ۴۶

فصل پنجم : نتیچه گیری و پیشنهادات
یافته ها و پیشنهادات ۶۱
پیشنهادات این پژوهش ۶۴
محدودیت های تحقیق ۶۶
فهرست منابع ۶۷
ضمائم

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0