مقاله رایگان در مورد جمع آوری و پردازش اطلاعات

مقاله در مورد جمع آوری و پردازش اطلاعات

اطلاعات چیست ؟

اطلاعات مفهومی کلی است که به مجموعه ای از آگاهی ها ، دانش ، خبر ، انواع دیتا و فعالیتهای مغزافزایی اطلاق می شود . در واقع در عصر جدید ، پیرامون ما را اطلاعات احاطه کرده است .

 

نسبت بین خبر و اطلاعات چیست ؟

دو دیدگاه اصلی در زمینه نسبت خبر و اطلاعات وجود دارد . ۱- دیدگاه اول معتقد به عام بودن مفهوم خبر و جزء بودن اطلاعات نسبت به آن است در حالی که ۲- دیدگاه دوم معتقد است اطلاعات مفهومی عام تر بوده و پروسه های خبری شامل تولید ، توزیع و انتشار خبر تنها بخشی از فعالیتهای اطلاعات محور را تشکیل می دهند . بر این اساس شواهد و مستندات حاکی از عام تر بودن مفهوم اطلاعات نسبت به خبر است ، به عبارت دیگر خبر در دل اطلاعات قرار دارد .

 

ساماندهی اطلاعات ثبت شده :

  • تشخیص وجود انواع بسته های اطلاعاتی
  • شناسایی آثار موجود در یک اثر
  • گردآوری منظم بسته های اطلاعاتی به صورت مجموعه
  • تهیه فهرست بسته های اطلاعاتی
  • تهیه راههای دسترسی به اطلاعات از طریق نام ، عنوان و موضوع
  • محیط های نگهداری اطلاعات

بسته های اطلاعاتی عبارتند از : ۱- اینترنت ۲- مطبوعات (مجله) ۳- CD یا بسته های الکترونیک   ۴- رادیو و تلویزیون ، سینما ۵- کتاب ۶- قوانین ، اسناد ، مدارک و دستورالعمل ها ۷- سررسید ۸- بولتن های داخلی ۹- عکس

بسته اطلاعاتی چیست ؟

بسته اطلاعاتی قالب یا فرمتی از اطلاعات است که می تواند اخبار ، دانسته ها یا اطلاعات را در درون خود ذخیره و پردازش نماید و از طریق تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطاتی به دیگران منتقل شود .

 

تشخیص بسته های اطلاعاتی : ۱- جستجو در فهرست موضوعات ۲- فهرست های انتشاراتی ۳- مجلات – نمایه سازی ، نقد و بررسی عناوین (کتاب ماه ، وزارت ارشاد) ۴- خبرگزاری کتاب ، ibna.ir

۵- اینترنتی (ایمیل) ، گروه های اینترنتی (حسن اردستانی)

 

گردآوری بسته ها :

کتابخانه – آرشیو – موزه ها – مراکز اسناد و بانک اینترنتی – کتابخانه های دیجیتالی

 

راههای دسترسی به اسناد :

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران – موزه – پژوهشگاه اسناد و مدارک علمی کشور – وزارت امور خارجه – بنیاد نظم و آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس – مرکز اسناد انقلاب اسلامی

 

دسترسی به قوانین :

روزنامه رسمی – کتاب قوانین – – سایت مجلس – سایت دادگستری 

شناسایی آثار موجود در یک اثر : ۱- مجلات (ژورنال های علمی – TSI) یکی از منابع مهم اطلاعاتی هستند . مرکز اطلاعات علمی بین المللی به مقاله ها یا مجلاتی که چاپ می شود یک درجه استاندارد می دهد و اگر کشوری ژورنال ها و مجله ها و مقاله های علمی بیشتری داشته باشد از لحاظ اطلاعات علمی قوی تر است. ۲- کتاب ۳- کتابهای مجموعه مقالات / روابط عمومی الکترونیک (مجموعه مقالات) ۴- مجموعه آثار (داستانهای کوتاه – اشعار برگزیده – جنگ) – مبتنی بر تولید نیست در عوض مبتنی بر تولیدات قبلی است . ۵- وب سایت نخبگان ۶- بانکهای اطلاعاتی magiran.com

 

گردآوری منظم بسته های اطلاعاتی به صورت مجموعه :

که منظور از آن جمع آوری کتابها ، مطبوعات ، آثار فرهنگی ، اشیاء ، تابلوها و سایر وسایل اطلاعاتی در قالب کتابخانه ها ، آرشیوها ، موزه ها و مراکز اسناد است – ۲ نهاد مهم مرتبط با این موضوع کتابخانه ملی ایران و پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران می باشد .

 

تهیه فهرست بسته های اطلاعاتی :

الف – کتاب شناسی : کتاب هایی هستند که حاوی اطلاعات منتشره درباره کتابهای یک رشته خاص یا موضوع خاص می باشند . این کتابها ممکن است در دوره های زمانی متعدد به چاپ رسیده باشند و در مراکز مختلفی در ایران و جهان نگهداری می شود .

ب- نمایه ها : بروشورها یا کتابچه هایی هستند که فهرست طبقه بندی شده مقالات و کتابهای جدید منتشره در حوزه های مختلف را به صورت دوره های منظم زمانی منتشر می کند .

ج – فهرست کتابخانه ها : کتابهایی هستند که حاوی اطلاعات تفکیکی کتابخانه های مختلف کشور می باشد و از طریق آن می توان به جزئیات مربوط به کتابخانه ها و مراکز اسناد دسترسی پیدا کرد .

د – ابزارهای آرشیوی : ابزارهایی هستند که به کمک آنها اطلاعات و اسناد در داخل یک مجموعه طبقه بندی و نگهداری می شود . این ابزارها شامل انواع کاغذی و الکترونیکی می باشد .

هـ – دفاتر ثبت : دفاتری هستند که فهرستی از آثار و اشیایی نگهداری شده در موزه ها و گالری ها را در خود نگهداری می کند .

و – نرم افزارهای رایانه ای : آندسته از نرم افزاهایی هستند که برای جستجوی اطلاعات موجود در کتابخانه ها و سایر مراکز اطلاعاتی مورد استفاده قرار می گیرد . ویژگی مهم آن قابلیت جستجوی سریع ، قدرت نگهداری بالاو در هم شکستن مرزهای زمانی و مکانی و جغرافیایی است .

 

تهیه راههای دسترسی به اطلاعات از طریق نام ، موضوع ، عنوان :

برای دسترسی به اطلاعات موجود در کتابخانه ها و شبکه های اطلاعاتی می توان از کارتکس های کتابخانه ها ، سایت های جستجوگر و ارتباط شبکه ای میان کتابخانه ها استفاده کرد . این ابزارها شیوه دستیابی به اطلاعات مورد نظر را از طریق نام مؤلف عنوان اثر یا موضوع کلی تحقیق در اختیار شما قرار می دهد .

محیط های نگهداری اطلاعات :

اماکن فیزیکی نگهداری اطلاعات ، اسناد و کتابها معمولاً دارای ویژگی های خاصی هستند به گونه ای که امنیت محیط و حفاظت از آثار در مقابل حوادث طبیعی و غیرطبیعی و دستبردهای غیرمجاز حفظ شود . معمولاً کتابخانه بالاترین گنجیه می باشد . کتابخانه ها ، آرشیوها ، مراکز اسناد ، موزه ها و گالرهای هنری و Data center ها محیط های فیزیکی نگهداری اطلاعات هستند .

 

تاریخچه اینترنت :

  • جنگ سرد : امریکا و شوروی
  • سفارش پنتاگون : MIT
  • راه اندازی آرپانت Aepanet – اینترنت متولد آرپانت
  • فاز نظامی
  • فاز دانشگاهی
  • فاز اقتصادی
  • فاز عمومی – ۱۹۹۰ – اختران وب ۱۹۹۱ – www توسط تیم برتلی

 

سرویس های اینترنتی و کاربرد آنها در جمع آوری و پردازش اطلاعات :

  • ایمیل ۲- وب سایت ۳ –وبلاگ ۴- چت روم ها ۵- فروم پا (تالارهای گفتگو) ۶- usernet

 

ایمیل :

الف – خبرنامه الکترونیک (درون سازمانی و برون سازمانی)

ب- گروه های خبری : گروه های تخصصی از علوم و زمینه های مختلف هستند که درباره موضوعات خاص به تبادل اطلاعات با یکدیگر می پردازند .

ج – SPAM

 

 سوال : نقش خبرنامه الکترونیک در جمع آوری اطلاعات برای مخاطبان درون سازمانی و برون سازمانی را تشریح فرمائید ؟

خبرنامه الکترونیک یکی از مهمترین فناوری اینترنتی است که در امر جمع آوری و انتشار اطلاعات برای مخاطبان درون سازمانی و برون سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد . با تبدیل نسخه چاپی یا پرینتی بولتن ها ، نشریات و خبرنامه های سازمانی به نسخه الکترونیک و دیجیتال می توان سرعت انتشار را بالا برد ، در هزینه ها صرفه جویی کرد و پوشش فراگیرتری برای مخاطبان ایجاد کرد .

 

وب سایت :

یک پایگاه اینترنتی است که حجم اعظم اطلاعات موجود در اینترنت را در خود ذخیره کرده است . وب سایت را با www می شناسند و مخترع آن تیم برنزلی می باشد . در حال حاضر بیش از ۵ میلیارد صفحه وب در اینترنت وجود دارد . برای راه اندازی هر وب سایت به سه چیز نیاز داریم . ۱- هاست ( فضا ، میزبان یا کامپیوتر خدمت دهنده وب سایت ) ۱۰۰ مگا بایت ، ۱۰۰ هزار تومان ۲- دامین (نام یا دامنه وب سایت ) com . org . ir . net . gov  ۳- دیزاین (طرح یا قالب وب سایت )

کاربرد وب سایت در جمع آوری و پردازش اطلاعات :

  • انتشار سریع اطلاعات
  • جمع آوری اطلاعات و دیدگاه ها
  • ارتباط با مخاطب / مشتری

وبلاگ : وبلاک یک صفحه اینترنتی است که به صورت رایگان در دسترس همگان بوده و امکان انتشار اخبار ، اطلاعات ، دیدگاه ها و علائق افراد در ان وجود دارد . وبلاگ ها یکی از مهمترین ابزارهای جمع آوری و انتشار اطلاعات در روابط عمومی ها هستند . در حال حاضر بیش از ۷۰ میلیون وبلاگ در جهان ثبت شده که حدود ۲ میلیون از آنها فارسی بوده . وبلاگ فارسی تا فاصله سالهای ۸۳-۸۴ رتبه چهارم جهان را دارا بوده و این رتبه اکنون به جایگاه ۱۰ رفته .

الزامات عملی راه اندازی وبلاگ :

  • ثبت نام در یک سرویس دهنده وبلاگ رایگان
  • دریافت یوزر نیم و پسورد
  • انتشار اطلاعات
  • بازدید وبلاگ

 

کاربرد وبلاگ در روابط عمومی :

  • جمع آوری اطلاعات از طریق وبلاگ های منتشره
  • تحلیل محتوا و تحقیق بر اساس محتوای وبلاگ ( نویسنده و کاربران ، نظرات)
  • انتشار اطلاعات با زبان صمیمانه تر و غیررسمی از طریق وبلاگ

 

چت روم ها : اطاقهای گپ و گفتگو هستند که در آنها دیدگاه ها ، علائق ، اخبار و نظرات شخصی افراد منتشر می شود . چت روم ها یکی از راه های مؤثر پی بردن به گرایشات افکار عمومی می باشد . چت روم ها محبوب ترین سرویس اینترنتی در ایران هستند که دو دلیل اصلی ان محدودیت ای اجتماعی و سرعت پایین اینترنت در ایران است .

کاربرد چت روم ها در روابط عمومی :

  • پی بردن به گرایشات افکار عمومی
  • برگزاری جلسات بحث و تبادل نظر
  • تشکیل چت روهای تخصصی
  • استخراج اطلاعات ، ایمیل ها و …
  • سنجش افکار عمومی

 

فروم ها : تالارهای گفتگو : بخشهایی از یک وب سایت هستند که ازطریق آن سؤالات ، مشکلات و مسائل مختلف مطرح شده و توسط کاربران به آنها پاسخ داده شده است . مطالب فروم ها قابل جستجو ، قابل سرچ و قابلیت استناد دارد .

کاربرد فروم ها در روابط عمومی :

  • کسب پاسخ درباره سؤالات و مشکلات
  • جمع اوری اطلاعات ، ارایه خدمات تخصصی به مخاطبان و مشتریان

 

جستجو در اینترنت :

  • موتورهای جستجو
  • بانک های اطلاعاتی
  • دایرکتوریها (فهرست ها)
  • بانک مقالات شخصی
  • کتابخانه های دیجیتالی
  • دانلودرها
  • وب نامرئی
  • سفارش به گوگل
  • جستجوی ترکیبی

 

موتورهای جستجو :

 عمومی مانند گوگل و یاهو – تخصصی (فیلد خاص وب سایت های دانشگاهی) – ترکیبی(از چند موتور متفاوت همزمان مانند Alltheweb و doypile

 

بانکهای اطلاعاتی :

مخزن ذخیره اطلاعات هستند که امکان نگهداری اطلاعات مختلف را بر اساس طبقه بندی گوناگون دارا می باشند ویژگی مهم بانکهای اطلاعاتی قدرت جستجوی هوشمند اطلاعات هستند .

دایرکتوریها :

مجموعه ای از لینک های طبقه بندی شده اطلاعات هستند که به صورت شاخه ای و موضوعی بر روی وب قرار می گیرند و کاربران می توانند از طریق دنبال کردن این لینک ها به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کنند . سایتهایی مانند گویا و یاهو سایتهای برجسته ای از دایرکتورها به شمار می روند . ( ۲ نوع – عمومی و تحخصصی)

سفارش به گوگل (سرچ در آینده) :

یکی دیگر از تکنیکهای پیشرفته جستجوی اطلاعات استفاده از سرویس ulert.google می باشد . در این سرویس محقق کلمات کلیدی مورد نظر خود را به گوگل سافرش داده تا در صورتی که در آینده اطلاعاتی در این باره تولید شد به ادرس ایمیل محقق ارسال شود .

جستجوی ترکیبی :

عبارت است از استفاده همزمان از چند روش و تکنیک کندوکاو اطلاعات تا در صورتی که یکی از روش ها ناموفق بود از سایر روش ها به اطلاعات مورد نظر دست یابیم .

بانک مقالات شخصی :

یکی از روشهای مؤثر بازیابی اطلاعات ایجاد یک بانک مقالات و اطلاعات شخصی بر روی رایانه شخصی شما می باشد . اطلاعات این بانک بصورت روزمره و در حین وب گردی های روزانه جمع آوری و ذخیره می شود . این اطلاعات می تواند بصرت طبقه بندی شده و یا بوسیله ابزارهایی مانند گوگل رومیزی (desktop) بازیابی شود .

کتابخانه های دیجیتالی :

یا الکترونیکی شبیه کتابخانه های دنیای واقعی گنجینه ای از اطلاعات هستند که با مراجعه به آنها می توان حجم گسترده ای از اطلاعات را دریافت کرد . بزرگترین پروژه کتابخانه دیجیتالی جهان توسط گوگل و با مشارکت دانشگاه های بزرگ دنیا در حال انجام است . این سرویس در آدرس بوکس گوگل دات کام برای همه قابل دسترسی است . در زبان فارسی نیز کتابخانه های دیجیتالی متعددی راه اندازی دشه است که به سه نمونه از آن اشاره می شود .

did.ir   

vasaneh.org

hawzah.netکتابخانه مذهبی

questia.com

جتسجو گر گوگل برای کتاب

books.google.com

دانلودرها : ابزارهایی هستند که با وارد کردن آدرس وب سایت مورد نظر کلیه اطلاعات موجود آن وب سایت را یک جا دانلود می کند . به این طریق حجم زیادی از اطلاعات را می توان ذخیره کرد . دانلودرها ذخیره کنندگان فله ای اطلاعات هستند .

وب نامرئی :

بخش عمده ای از اطلاعات موجود در اینترنت را تشکیل می دهد که به طور معمول قابل مشاهده و بازدید برای کاربران نیست ولی با تکنیکهای ساده ای می توان به این صفحات اینترنتی دسترسی پیدا  کرد . تکنیک استفاده از وب نامرئی با نوعی روش ساده هک کردن وب سایت می باشد .

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. با سلام و احترام
    تشکر از وب سایت عالی شما
    شما همیشه بهترینی

0